Ideaal bestanden opslaan en delen via Dropbox

| zondag 21 maart 2010
Ja, Google Docs is ontzettend handig maar zoals ik enkele postjes geleden al zei, niks heeft me nog van Dropbox afgekregen. Het werkt voor mij in elk geval stukken fijner.


Dropbox is een webdienst waar je gratis 2 GB (2,25 GB zelfs als je via deze link een account neemt daar) krijgt om bestanden op te slaan. Dat werkt wel een stukje anders dan je via ShareNet of Google Docs gewend bent.
Als je namelijk Dropbox op je pc installeert, dan kun je een map aanwijzen (standaard is het de My Dropbox map) waarin je gewoon je eigen bestanden kunt opslaan. Het programmaatje synchroniseert deze bestanden echter automatisch naar jouw stukje ruimte op de server van Dropbox waardoor je ze overal bij de hand hebt.

Het wordt nog makkelijker zelfs: als je hetzelfde programmaatje installeert op een 2e (of 3e of 4e) pc, dan synchroniseert die keurig de bestanden van pc 1 naar de server naar pc 2. Zo heb je dus overal, waar je ook bent, altijd de laatste en goede versie bij de hand. Ik gebruik het zelf om tussen twee thuispc's, laptop en mijn werkpc alle bestanden automatisch bij de hand te hebben.

Dropbox heeft zelfs de mogelijkheid om alles wat je in een bepaalde map doet openbaar te maken maar je kunt ook een map aanwijzen of maken die bestanden bevatten die je wilt delen met een andere Dropbox gebruiker. Als ik bijv. een map met bestanden wil delen met Erik, die ook een Dropbox account heeft, kan ik dit op de site van Dropbox instellen en automatisch verschijnt die map dan in zijn account en wordt die op al zijn pc's getoond.

Hoezo handig werken?

1 opmerking:

Erik zei

Ik zou al niet meer zonder Dropbox willen werken. Dropbox synchroniseert enorm snel tussen al de apparaten waar ik het nu op het staan, werk-pc, thuis-pc, laptop.
het is wel een andere kwestie of ik $99,00 per jaar zou willen betalen voor 50 GB. Kijk dan wordt ik weer een Nederlander ;)